Skip to main content

U heeft er misschien nog niet eerder van gehoord, maar high-end commerciële fotografie is iets waar u dagelijks mee geconfronteerd wordt.
Deze vorm van fotografie wordt vooral toegepast bij producten in een hogere prijsklasse en het gebruik is voornamelijk te zien in marketing campagnes.

In dit artikel gaan we dieper in op het verschil tussen standaard en high-end. Ook gaan we uitgebreid in op de verschillen in werkwijze en gebruikte technieken om tot een high-end beeld te komen.

Standaard vs. High-End

Bij normale fotografie wordt in het voorbeeld van productfotografie, een standaard lichtsetup opgesteld.
Er wordt weinig tot geen rekening gehouden met het type product, soorten materialen of belangrijke kenmerken.
In veel gevallen wordt dit beeld licht nabewerkt. Helderheid, contrast en de achtergrond kan eventueel gewijzigd worden.

Voor een standaard packshot welke op webshops gebruikt wordt is deze vorm van fotografie in principe voldoende.
Het product staat in beeld en de kijker weet hoe het product eruit ziet.
Aan deze vorm van fotografie is niets bijzonder. Heeft u een camera en heeft u al eens basis aanpassingen uitgevoerd op een foto?
Dan is de kans groot dat u hier geen gespecialiseerde fotograaf voor nodig heeft.

Indien u niet beschikt over studio belichting, kan deze fotografie ook uitgevoerd worden in een goed belichte ruimte.

Is deze vorm van fotografie ideaal voor uw onderneming en u wil dit graag zelf aanpakken?
Neem dan gerust contact met ons op. Studio Rodriguez helpt graag met het creëren van een vaste fotografie-setting voor jouw doeleinden.

Wat is high-end fotografie?

Eigenlijk moeten we tegenwoordig de term fotografie ruimer zien als enkel het moment van de opname.
Wanneer iemand een beeld ziet en denkt “dit is een sterk productbeeld”, dan wordt vaak niet gedacht aan het bewerkingsproces van de effectief genomen foto.

In mijn werk zeg ik vaak 20:30:50.
20% voorbereiding, 30% fotografie en 50% nabewerking om tot het finaal resultaat te komen.

Welke stappen ondernomen worden in die 20, 30 en 60 procent bepaald de kwaliteit van hoge standaard, dewelke we als high-end beschouwen.
De kunst van high-end fotografie is dat er geen handleiding bestaat hoe het beeld van standaard naar high-end wordt getransformeerd.
Het proces is volledig eigen aan de fotograaf of bewerker, maar ook het type product. Ja, foto-bewerker of retoucher is een volwaardige job.
Er zijn zelfs retouchers welke zelf (bijna) nooit fotograferen. #respect!

Studio Rodriguez beheert alle post productie in huis, met andere woorden: We doen alles zelf en daar zijn we fier op!
In het fotografie-proces worden technieken toegepast om alle features, gebruikte materialen en usp’s correct uit te lichten.
In het bewerkings proces worden retouches en kleurcorrecties uitgevoerd.

Een goede combinatie van belichting en post productie leidt tot een beeld waar de kwaliteit van het product duidelijk is.
In één oogopslag zien we de verscheidene materialen, texturen en kenmerken.

Vind je het product er goed uit zien? Mooi? Interessant? Passend met jouw levensstijl? Een hoge kwaliteit?
Dan associeer je dit product met iets positief, met jouw leven of het leven waar je jezelf graag mee associeert.
Misschien beslis je wel dit product online aan te kopen want onbewust of bewust heb je hier een positief gevoel over gekregen.
Misschien kom je het eens tegen in de winkel en zal je het positief gevoel opnieuw ervaren.

Of je er je portemonnee voor open doet of niet laat ik in het midden, maar je hebt een positief gevoel omtrent dit product.
Het merk heeft alleszins een positieve stap in je beslissingspatroon ontwikkeld.
Het is om dit gevoel trouwens ook dat vaak bekende personen ingeschakeld worden.
Als fan van deze bekende persoon dewelke een bepaald product promoot, zal je bewust of onbewust ook fan kunnen worden van het product.

Het high-end proces

Als voorbeeld spreek ik over productfotografie.

Voorbereiding

De voorbereiding staat volledig in teken van het eindresultaat. Dit eindresultaat wordt altijd ruw besproken, maar kan later van afgeweken worden als er een ander idee naar voren komt tijdens de voorbereiding of tijdens de licht opstellingen.

Licht

Dit is mijn favoriete onderwerp.
Studio Rodriguez staat gekend voor de expertise in belichtingstechnieken.
Met heel wat jaren ervaring in de meest uiteenlopende producten weten we hoe en waar we specifieke aandacht aan schenken.
Door deze ervaring werken we snel, zeer snel.

Productkennis is belangrijk.

Het is namelijk zo dat voor je begint met belichting en fotografie, je het product moet leren kennen. Welke features of kenmerken wil je de kijker tonen. Je start dus met het goed inspecteren van het product. Welke soorten materialen zijn er? Plastic, metaal, glas? glanzend, mat? Zijn er verschillende texturen?
Vervolgens leer je de meest interessante hoek van het product en zie je ongetwijfeld ook de uitdagingen.

In het voorbeeld zie je duidelijk verschillende gebruikte materialen – het is aan de fotograaf om deze materialen duidelijk en mooi belicht weer te geven.
Het is nu duidelijk dat het vaak onmogelijk is om het geviseerde resultaat in één foto te realiseren.

Recap: het product inspecteren, belangrijke features bepalen en weten hoe je ieder aspect van deze features uitlicht.

Fotografie

Er wordt een setting gecreëerd met het eindresultaat in zicht.
Het product wordt volledig zuiver gemaakt, want je wil niet onnodig veel retouchewerk hebben om stofjes te verwijderen.
Het is vaak ook zo dat fotografie dient uitgevoerd te worden wanneer er nog geen finaal product is, we werken dus vaak met prototypes.
Hier werken we nauw met de design afdeling om het werk in post productie goed te kunnen inschatten.

Het zou dus zomaar kunnen dat je bijvoorbeeld bepaalde onderdelen moet herpuiten tot de gewenste kleur indien dit niet in post productie kan.
Ieder soort product vereist specifieke voorbereiding. Het spreekt voor zich dat ik hier niet volledig in detail zal gaan.
Met een sterke technische kennis van licht,  belichtingstechnieken en lichtvormers volgt de productie. Het effectief fotograferen.
De opnamen van het product met verschillende belichtingstechnieken gebeuren steeds met het eindresultaat voor ogen.

Post Productie

Starten we de post productie van één beeld, dan waren we overtuigd dat we alle features correct konden uitlichten in 1 opname.
Hebben we meerdere opnames nodig gehad? Dan ook hier waren we overtuigd dat het niet anders kon om zo efficiënt mogelijk tot het eindresultaat te komen.
Time = Money en dus moeten we tijdig de juiste keuzes maken in het proces om binnen de timings van de klant te blijven.
In het voorbeeld werden 6 beelden gecombineerd om tot het eindresultaat te komen.

Het combineren van deze beelden gebeurt zeer zorgvuldig. In het eindresultaat mag je uiteraard niet zien dat dit een gecombineerd beeld is. Wees eerlijk; zag jij dat dit 6 aparte beelden waren? Als je ervaring hebt met de technische kant van dit soort fotografie herken je misschien bepaalde technieken – maar de overige 99 procent is zich hier niet bewust van.
Dit hoeft ook niet, we hebben het product niet veranderd. We hebben enkel de features verduidelijkt.

Ik hoor u denken “wat een werk” voor één beeld.
Wel, vaak spreken we over een reeks beelden en ja, hier kruipen heel wat uren in.
Maar wanneer we het juiste gevoel kunnen triggeren bij het doelpubliek, dan is dit het waard.

Ready for print.

Nu kan marketing hun job doen.
Tijdens de voorbereiding wisten we waar de branding moet komen en hier werd in fotografie of post Productie rekening mee gehouden.
Het beeld wordt aangeleverd en mag nu een eigen leven leiden.
Het is nu de bedoeling om het specifiek doelpubliek aan te spreken en te triggeren met het positieve gevoel waar we eerder over spraken.

Hold your horses!

Een high end proces wordt niet enkel toegepast voor grote advertentie campagnes.
Studio Rodriguez past deze technieken toe bij alle opdrachten. Dit gaat van packshotfotografie voor ecommerce(webshops) tot fotografie voor grote marketing campagnes.
We luisteren naar de noden van de klant en in dit proces wordt duidelijk welke technieken we zullen toepassen en welke overbodig zijn voor het specifiek doel of gebruik.

conclusie

High-end fotografie is een standaard om bepaalde emoties op te wekken. Bewust of onbewust.
In één oogopslag wil je het harde werk van design tot productie duidelijk maken.
Laat ons eerlijk zijn: Hoe het product op beeld staat, zo staat het meestal niet waar jij het plaatst. “Op foto ziet het er mooier uit.”

Bekijk het zo “Het is geen ander product, het is enkel anders uitgelicht.”
We worden iedere dag getriggerd door mooi beeldmateriaal en we zijn hier in verwend.
We verwachten mooi beeldmateriaal en voor Studio Rodriguez is dit een standaard, gebakken in onze DNA.
Dát is de reden waarom high-end prominent onder onze benaming staat.

 

Standaard fotografie

Standaard fotografie wordt meestal toegepast bij producten in een lagere prijsklasse.
Het is hier belangrijk om zo goedkoop mogelijk de beelden te verspreiden.

Fotografie

Standaard productfotografie gebeurt meestal in witte productfotografie tentjes, op 360° draaiende tafels of een andere eenvoudige studio setups waar met belichting weinig tot geen rekening gehouden wordt met de features of materialen van het product.

Post productie

Vaak komt er geen post productie aan te pas bij standaard fotografie, maar indien absoluut nodig kan de achtergrond een neutrale kleur krijgen voor webshops (wit) en eventueel wordt de helderheid/contrast aangepast.

Het kan zelfs zijn dat er een bzsis retouche wordt uitgevoerd.

Conclusie

Standaard fotografie heeft zeker zijn plaats in de snelle commerciële wereld.
De beslissing om te kiezen voor standaard of high end wordt genomen in het design/aankoop of productieproces.
De lagere prijsklasse is een zeer goede verantwoording om te kiezen voor een lagere standaard.

Besluit

Voor Studio Rodriguez is het ontzettend belangrijk een belangrijke pion te zijn in het marketing proces.
We werken altijd nauw samen met de klant om diens doelpubliek op een effectieve en efficiënte wijze te raken.
High-End fotografie is een kunst vorm waar geen handleiding voor bestaat, maar het respect en gevoel voor mooie, duidelijke visuele communicatie staat altijd centraal.
Een wauw-factor, een positief gevoel. Iets waar je warm van wordt, een verhaal.

High end is een continue lerend en groeiend proces en houden van de lat steeds hoger te leggen. Zo blijven we getriggerd. Dat houdt ons scherp.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Cool Design

Lorem ipsum dolor sit sodales, augue velit cursus nunc.

Amazing Style

Lorem ipsum dolor sit sodales, augue velit cursus nunc.

Sharp Edges

Lorem ipsum dolor sit sodales, augue velit cursus nunc.

Ultra Durable

Lorem ipsum dolor sit sodales, augue velit cursus nunc.

16 maart 2021

360° Project: Chalet Heartwood

15 maart 2021 in Nieuws

Visibiliteit op de weg

U heeft er misschien nog niet eerder van gehoord, maar high-end commerciële fotografie is iets waar u dagelijks mee geconfronteerd wordt. Deze vorm van fotografie wordt vooral toegepast bij producten…
Read More
15 maart 2021 in Nieuws

Mag’Gezien

U heeft er misschien nog niet eerder van gehoord, maar high-end commerciële fotografie is iets waar u dagelijks mee geconfronteerd wordt. Deze vorm van fotografie wordt vooral toegepast bij producten…
Read More
15 maart 2021 in Fotografie

High-end fotografie?!

U heeft er misschien nog niet eerder van gehoord, maar high-end commerciële fotografie is iets waar u dagelijks mee geconfronteerd wordt. Deze vorm van fotografie wordt vooral toegepast bij producten…
Read More
15 maart 2021 in Covid

COVID

Far far away, behind the word mountains, far from the countries Vokalia and Consonantia, there live the blind texts. Separated they live in Bookmarksgrove right at the coast of the…
Read More

Leave a Reply